Poznávací pobyt na Ukrajině

Pod záštitou hejtmana Pardubického kraje JUDr. Martina Netolického, Ph.D.,

V týdnu od 19. srpna do 27. srpna jsme byli od hasičů z Ukrajiny pozváni na výměnný – poznávací pobyt do Zakarpatské oblasti. Nabídnuto nám bylo 10 míst pro děti a 4 místa pro vedoucí. Na pobyt odjelo 10 dětí (5 dívek a 5 chlapců) ve věku 9-15 let. Doprava byla zajištěna vlakem (Přelouč – Košice) a autobusem (Košice – Užhorod). Ubytování bylo zajištěno v obci Dolní Vorota v ubytovacím komplexu Arnika.

Na Ukrajinu jsme dorazili v neděli brzo ráno a bylo nám umožněno přespat v penzionu přímo v Užhorodě. Pak následovala prohlídka města, skanzenu a centrální hasičské stanice. Odpoledne nás hasičský autobus převezl do Dolní Voroty. V komplexu byly ubytované děti z Ukrajiny a tak jsme se těšily na nová přátelství. Děti si pro nás připravily krásné přivítání, zazpívaly nám a zarecitovaly o své zemi. My jsme se nenechali dlouho přemlouvat a zazpívali a trochu i zatancovali na písničku Hasičská od Míši Růžičkové. Pak pokračovalo kamarádství na společné „diskotéce“. Naučili jsme ukrajinské děti hrát naše oblíbené míčové i jiné hry a ve svém volném čase si společně vytvářely zábavu.

Zajímavé pro nás bylo stolování a jídlo, které nám vařili. Vše jsme ochutnali, ale těšili jsme se na jídlo od maminek.

Za celý týden jsme navštívili mnoho zajímavých míst.

• Siněvirské jezero (989 m) – nazývané také Morské oko nebo Perla Zakarpatí je největším jezerem v oblasti s rozlohou přes 5 ha a hloubkou 20 metrů;
  • Návštěva medvědů v národním parku;
  • Koločava – je velkou podhorskou obcí proslavenou Nikolajem Šuhajem loupežníkem, kde jsme navštívili četnickou stanici, která je v současné době využívána jako restaurace, kterou navštěvují čeští turisté;
  • Bungr (Verchnja Hrabivnycja) – je jeden z bungrů linie Arpad, nejmocnější obranné linie vytvořené maďarskými jednotkami ve východních Karpatech. Stavba pochází z října 1939 – 1944;
  • Hrad Palanok v Mukačevu, který sehrál důležitou roli v protihabsburských povstáních (17. – 18. století) v přilehlém regionu;
  • Kosino Thermal Complex – termální lázně;
  • Pramen nedaleké řeky;
  • Výlet na horský vrch hasičským vozidlem;
  • Čtyři hasičské stanice.

V průběhu pobytu měly děti možnost podívat se po místních obchodech, projít si tržnici i ochutnat místní limonády, zmrzlinu či párek v rohlíku.

Poslední den jsme se dopoledne přesunuli zpět do Užhorodu. Zavítali jsme do obchodního centra, kde jsme dokoupili dárečky, jídlo a pití na zpáteční cestu. Odpoledne jsme strávili v zábavném centru pro děti „DJIN“.

Celý týden nám přinesl mnoho zajímavých setkání a zkušeností. Jsme rádi, že jsme se mohli zúčastnit a vše prožít.

Velké poděkování patří hlavně starostovi hasičského sboru v Přelouči Martinovi Macháčkovi a jeho manželce Lucii Macháčkové za zprostředkování a velké zařizování tohoto pobytu. Dále Pardubickému kraji za finanční podporu a městu Přelouč za upomínkové dárečky.

O tom jak si to děti užily, se můžete přesvědčit v následujících větách, které psaly samy děti:

Moc jsme si to tam užili a líbilo se nám tam. Našli jsme si nové kamarády, byli tam na nás moc hodní. Moc se nám líbilo v termálech, ale i ostatní výlety nás bavily. Jsme rádi, že jsme se mohli podívat na hasičárny, co tam mají . V Užhorodě nás zaujalo velmi věcí a moc jsme se bavili a zmrzlina nám chutnala! Jízda hasičským autem byla taky skvělá a srandovní, nový zážitek v našem životě. Naštěstí nepršelo, takže jsme nemuseli být zavřený na ubytovně, další plus. Výlet za medvídky byl záživný, ale stálo to za to a u jezera bylo také překrásně. Mezi nejlepší zážitky patřil ten hasičský autobus, kterým jsme jezdili a fotbal, který jsme hráli ČECHY vs. UKRAJINA. Jsme moc rádi, že jsme se mohli podívat na Ukrajinu a moc děkujeme vedoucím, že na nás byli tak hodní.

Nikola a Matěj Březinovi (14 a 11 let)

Na Ukrajině se mi nejvíce líbila přírodní část, například přírodní rezervace pro medvědy, termální prameny a volně se pohybující krávy po hlavní silnici. Musím uznat, že hygiena byla zde na jiné úrovni než u nás. Nejdobrodružnější byla cesta po ukrajinských silnicích. Navštívili jsme spoustu zajímavých míst jako BUNKR z 2. světové války, hrad v Mukačevu, památník obětem (hasičům) vystaveným radioaktivnímu záření, spoustu hasičských stanic, termální lázně, pramen řeky a zábavní park. Vybavení většiny hasičských stanic bylo velice zaostalé oproti našemu. Líbila se mi vstřícnost místních hasičů, kteří nám vše trpělivě vysvětlili a ukázali. Kultura je zde jiná… ,,Jiný kraj, jiný mrav.‘‘ Je to velice věřící země. V každém městě byly minimálně dva honosné kostely. Myslím si, že se náš kolektiv více sjednotil. Poznali jsme spoustu nových přátel a doufám, že se zase brzy uvidíme. Děkuji za možnost být součástí této výpravy.

Andrea Macháčková (15 let)

Líbilo se mi tam naše ubytování, postele byly pohodlné, strava byla dietní, ale ukrajinská a nejvíce mi chutnal jejich chléb s máslem. Všechny výlety byly super a nejvíce se mi líbily – hrad, bunkr s netopýrem, zakarpatské oko – Siněvir, medvědi s mládětem. Překvapilo mě, že po ulicích běhalo hodně psů na volno. Každé ráno nám pod okny kokrhal kohout a potom začaly chodit na volno krávy se zvonky na krku. Poslední den se mi líbil zábavný hrad pro děti a cesta domů vlakem. Našla jsem si hodně kamarádů z Ukrajiny a poznala trochu z jejich kultury.

Terezka Macháčková (10 let)

Pobyt na Ukrajině se mi moc líbil. Zajímavé bylo jak hasiči pracovali v jiných podmínkách než u nás, nejvíce se mi asi líbilo v Aquaparku s termálními prameny a hustou pěnou. Ale i ostatní výlety např. (za medvědy, horské jezero Siněvir s rybičkami, výlet na nejvyšší horu, Koločava s četnickou stanicí, zábavný hrad, návštěva bunkru, atd…). A hrály jsme tam i super hry. Strava byla jiná než u nás ale dalo se to jíst. Byl jsem tam se svými dobrými kamarády a našel jsem si i spoustu nových kamarádů z Ukrajiny. S některými jsem ve spojení přes facebook. Děkuji všem kteří mi umožnili zúčastnit se týdenního pobytu na Ukrajině. Bylo to super!

Vojtěch Bareš (13 let)

Výlet na Ukrajinu byl super. Setkání s dětmi z Ukrajiny super výlety a povídání o historii o Podkarpatské Rusi. Krásná příroda. Na tento výlet budu rád vzpomínat.

Aleš Vokál (14 let)

Na Ukrajině se mi moc líbilo, až na stravu, na kterou nejsem zvyklí. Výlety i koupání v lázních bylo krásné a ubytování bylo také dobré. Domů se mi nechtělo, vrátil bych se zpět. Chtěl by poděkovat vedoucím za možnost podívat se do jiného státu.

Tomáš Tesař (12 let)

Měli jsme svůj vlastní Rallye buss, který nás vozil celý týden na zajímavé výlety. Skoro celý týden před námi jezdilo i doprovodné vozidlo. Druhý den nás čekalo přivítání Ukrajinských dětí. Nakonec jsme všichni hrály společně různé seznamovací hry. Další den nás čekala návštěva místní hasičárny. Máme na památku,fotky na hasičském voze. Někteří z nás si vyzkoušeli i hasičské oblečení a nehořlavé kombinézy. Každé ráno nás budil kokrhající kohout a z okna jsme viděli volně pobíhající krávy. Velmi mě zaujala návštěva vojenských bunkrů. Navštívili jsme i místní termální koupaliště, kde jsme si užili spoustu legrace v pěně. Nádherný zážitek jsme měli i v rezervaci, kde jsme viděli volně žijící medvědy. Celkově se mi pobyt na Ukrajině velmi líbil. Rád bych se tam znovu podíval a setkal se s kamarády na Ukrajině.